Kőnyomatos hazai verzógrafikák az 1860-as évek első felében
2022. november 07. írta: Promenade

Kőnyomatos hazai verzógrafikák az 1860-as évek első felében

A fényképezés történetének egyik nagy fordulópontja volt az úgynevezett vizitkártya-korszak beköszöntése 1860 körül. A fotográfia ezeknek a 10 x 6 cm-es kis papírképeknek köszönhetően vált tömegek számára elérhető, mindennapi árucikké. A kezdeti időkben a fényképészek nem sokat törődtek a cégjelzéssel: legtöbben egyszerű gumibélyegzőt nyomtak a karton hátoldalára, vagy legfeljebb valami nagyon egyszerű feliratot nyomtattak rá.

Valószínűleg a nyomdászok győzték meg a fotográfusokat arról, hogy a fényképek hátoldalánál keresve sem találhatnának jobb reklámhordozót. Hamarosan eljött az idő, amikor a fényképészek már azon (is) versengtek, hogy ki tud minél figyelemfelkeltőbb, díszesebb, extravagánsabb hátoldali cégjelzést (úgynevezett verzógrafikát) felmutatni.

A magyarországi fényképészek míves verzógrafikáinak túlnyomó részét bécsi nyomdákban készítették, leginkább brit mintakönyvekből ellesett díszítőmotívumok felhasználásával. Egy Németh Alajos nevű budai mester cégjelzésében egyenesen az Egyesült Királyság címere virított: a derék fotográfusnak minden bizonnyal fogalma sem volt, mi is az a díszes jelvény, egyszerűen megtetszett neki a mintakönyvben.

Volt azonban a hazai fotográfusoknak egy szűk köre, akik az 1860-as évek első felében inkább a hazai litográfiai műtermeket vették pártfogásukba, és itt készíttették el verzóikat. Némelyikük esetében ezt az is indokolhatta, hogy teljesen egyéni, személyre szabott grafikát kívántak készíttetni, de egy idő után már a pesti kőnyomdászok is inkább generikus, mintakönyvi grafikákat használtak. 1865 körül pedig a hazai nyomdák feladták a kilátástalan versenyt a bécsi riválisokkal, és kivonultak erről a piacról. (Hogy azután a századforduló táján a pesti nyomdák végül kiüssék a nyeregből a bécsi cégeket, de ez már egy másik történet.)  langer_v-1_copy.jpg

Langer Ede 1862–63-ban készített verzógrafikái még csak tipográfiai megoldásokat és egyszerű cirádákat alkalmaztak, képek nélkül. Az 1856-ben alapított Langer-nyomda a Váci utca és a Zsibárus (ma Párisi) utca sarkán székelt, Simonyi Antal fényképészműtermével épp szemközt. (Simonyi korai verzóin nincsen nyomdajelzés, de könnyen lehet, hogy azok is itt készültek, vagy legalábbis valamelyik pesti nyomdában.)  pollak_v-2_copy.jpg

A Pollák testvérek 1861-ben Heller József számára még Langerékéhez hasonló, tipografikus logót készítettek, a későbbi verzógrafikáik azonban már a műfaj legimpozánsabb, luxuskivitelű készítményei. A Pollák testvérek – Károly, Tivadar és Gyula – itt is, mint minden téren arra törekedtek, hogy látványosan felülmúlják versenytársaikat, és deklarálják vezető szerepüket. Pedig ekkoriban még zsenge ifjúságát élte az 1858-ban alapított vállalat, amely azután idővel – az alapítók névmagyarosítása nyomán – Légrády testvérek néven valóban a magyar nyomdaipar és könyvkiadás legendájává nemesedett.

Az egri Mihály József és a pesti Licskó János verzógrafikáin a művészetallegóriák évszázadok óta szokásos kellékei: a puttók és a mesterség szerszámai köszönnek vissza. Az allegorikus képek üzenete félreérthetetlen: a fotográfia a művészetek közé tartozik, nem közönséges mesterség. Ennél sokkal személyesebb és konkrétabb az utolsó példánk, Tiedge János verzója, amely az 1862-es londoni világkiállításon elnyert díszes oklevelének reprodukciója. A verzógrafika csupán két apró változtatást eszközölt az eredetihez képest: alul beillesztette a műterem címét, a címerpajzs fölé pedig, egy kerub helyébe egy szakállas férfi – minden bizonnyal maga a fényképész – büsztjét helyezte el.  barabas_01_v_01_copy.jpg

Az 1860-as évek első felében rövid ideig a magyar portrérajzolók legtekintélyesebb alakja, Barabás Miklós is megpróbálkozott a fényképészettel. Noha a verzógrafikáján nincs nyomdajelzés, elképzelhetetlennek tűnik, hogy ne egy hazai litográfiai üzemből került volna ki. Először is azért, mert a rajz Barabás műtermét ábrázolja az Úri és a Korona (ma Petőfi Sándor és Régiposta) utcák sarkán, magának Barabásnak a fényképe nyomán. Másodsorban pedig nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy Barabás Miklós volt a pesti kőnyomdászok által legkeresettebb és legfoglalkoztatottabb rajzoló, akinek minden hazai litográfus régi partnere volt: életszerűtlen volna azt gondolni, hogy nem a jól ismert, bejáratott nyomdászainak köréből választotta volna ki verzógrafikájának készítőjét.  fajth_v-1_copy.jpg

Fajth János verzóin sincs ugyan nyomdajelzés, de alapos okkal gyaníthatjuk, hogy azok Pataki József kőnyomdájában készültek. Az Úri utcai műterem ugyanis Pataki nagyszabású nyomdájának szerves részét képezte. A nyomda eleve úgy épült, hogy a komplexumban egy fényképészműterem is helyet kapott, minden bizonnyal azzal a szándékkal, hogy az itt készítendő jelesebb fotográfiákat azután litografált formában sokszorosíthassák. (Pataki nem volt kispályás: a fából ácsolt udvari bódét konkrétan Ybl Miklóssal terveztette meg.) Kapóra jött neki, hogy Fajth útjai épp akkor váltak el Barabás Miklóstól, amikorra a műterem – mindössze egy sarokra a Barabás–Fajth társulás székhelyétől – felépült. Az már más lapra tartozik, hogy Pataki terve nem járt sikerrel: Fajth-tal hamarosan ő is szakított, és az 1867-es koronázáskor már Klösz Györggyel működött együtt.

Érdekes megfigyelni, hogy a két puttó rajza – apró eltérésekkel – megegyezik a Pollák-nyomdában készült Mihály József-verzón látható rajzzal. Mivel a két grafika nagyjából egy időben készült, nem lehet eldönteni, melyiküké az elsőbbség. Legvalószínűbb azonban az, hogy mindketten egy közös előképről másolták a rajzot. (Mellesleg Mihály József verzójának ismert olyan, grafikailag teljesen megegyező, és szintén 1864-re datált változata is, amely a Deutsch testvérek nyomdajelzést viseli.)  laufer_v-1_copy.jpg

Barabás Miklós hiába szakított Fajth Jánossal, egyedül sem ment jobban az üzlet, így aztán hamarosan felszámolta a vállalkozást. A műterem új tulajdonosa a “Louis és társa” nevű, rejtélyes cég lett, akik nagy súlyt fektettek a feltűnő, különleges grafikai kidolgozású verzókra. A kartonok a Metz és Laufer nyomdában készültek.  laufer_v-2_copy.jpg

A fent említett Metz és Laufer társulás egyik tagja, Laufer Ignác hamarosan önállósult, és az Erzsébet téren nyitott saját nyomdát. Az itt látható három verzója jól illusztrálja, hogy ő már nem a személyre szabott, egyedi grafikákban látta az üzleti lehetőséget, hanem az egységes, olcsóbb mintákban. Ezen a pályán azonban a bécsi riválisok sokkal jobbak voltak, így azután Laufer is kénytelen volt feladni.

 

Tetszett a cikk? Szeretnél értesítést kapni az új posztokról?

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/promenadefoto/

Oszd meg ismerőseiddel is a cikket: Megosztás

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://promenadecollection.blog.hu/api/trackback/id/tr5017972882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.08. 19:11:42

Érdekes poszt, eddig még nem ismertem a verzógrafika kifejezést. Hogyan történt ezek felvitele, a nyomda a még érzékenytítetlen papírt nyomta meg a grafikával, és aztán alakították fotópapírrá, vagy a már exponált, előhívott kép hátoldalára a fényképész nyomtatta a grafikát?

Promenade · https://promenadecollection.blog.hu/ 2022.11.08. 19:59:52

@Androsz: Köszönöm az érdeklődést! Maga a karton, amire a cégjelzést nyomtatták, soha nem volt fotópapír: akkoriban a fotókat úgynevezett albuminpapírra másolták ki, ami technológiai okokból kifolyólag rendkívül vékony volt. Pontosan emiatt volt szükség rá, hogy egy vastagabb kartonlapra kasírozzák fel az elkészült képeket. A cégjelzéseket az üres kartonokra nyomtatták, a grafikával ellátott kartonokat ezres példányszámokban lehetett megrendelni a nyomdától.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.08. 20:44:29

@Promenade: Világos, köszönöm szépen.
süti beállítások módosítása